door Redactie | jun 19, 2012 |
Marokko heeft Karim El Ahmadi, middenvelder van Feyenoord, opgenomen in de voorlopige selectie van het team voor de Olympische Zomerspelen. Pim Verbeek, de trainer van het Marokkaanse elftal, ziet graag dat de Marokkaan in actie komt op de Olympische Spelen. Dat meldt RTV Rijnmond.
Het is echter nog niet zeker of El Ahmadi ook in actie zal komen op de Olympische Zomerspelen. Feyenoord speelt tijdens de Zomerspelen belangrijke wedstrijden in de voorronde van de Champions League en het is niet zeker of de Rotterdammers de Noord-Afrikaan kunnen missen tijdens die wedstrijden. De Rotterdamse club mag zelf bepalen of ze El Ahmadi al dan niet aan het Marokkaanse elftal afstaan.
De Olympische Zomerspelen beginnen op 25 juni. De finale zal ongeveer zeven weken later plaatsvinden; op 11 augustus.
door Redactie | jun 15, 2012 |
Door: Asis Aynan
Er was eens een stilteruimte op de HvA, die voornamelijk door moslims werd gebruikt. De ruimte werd gesloten, omdat het schoolbestuur het niet als zijn taak zag religieuzen in hun geloofsbehoeftes te voorzien.
Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch twitterde dat hij het een armzalige actie vond van de school. Volgens schrijver Abdelkader Benali bewees het bestuur hiermee geen antwoord te hebben op het multiculturele drama.
Tijdens een debat over de ruimte in april vertelden enkele moslimstudenten zich nu minder thuis te voelen op de hogeschool. Ik luisterde naar hun innemende en emotionele woorden. De klaagzang over het verlies begreep ik. Niet de moslim, maar de migrant in hen was degene die protesteerde. Ook ik onderging in eerste instantie een oergevoel van verlies. Het zijn de schaarse en onwennige momenten dat oude wortels afsterven en nieuwe hun weg zoeken in de onbekende grond. Maar ik realiseerde mij vooral dat dit een belangrijke kentering met positieve gevolgen betekende.
Of ik nu wel of niet geloof; het gaat het bestuur, collega’s of mijn studenten geen donder aan. Ik ga naar mijn werk om te werken. En door de sluiting van de gebedsruimte voel ik mij meer welkom dan ooit op de hogeschool. Er wordt eindelijk geen rekening gehouden met mijn geestesleven. Ik word niet van hogerhand in een hok geduwd. Iets waar ik als migrantenkind mijn hele leven mee wordt geconfronteerd.
Het is jammer dat het piepkleine groepje streng praktiserende religieuzen niet inziet dat de sluiting van de gebedsruimte hen eindelijk gelijkwaardig maakt. Ze hoeven niet anders behandeld te worden.
Overigens leeft bij mij sterk het idee dat de gebedsruimte in het verleden is toegekend, omdat het schoolbestuur de migrant zielig vond. Door deze keuze heeft het bestuur afscheid genomen van misplaatste bevoogding.
Het sluiten van de stilteruimte is een juist en rijkelijk antwoord op het ‘multiculturele drama’. Een godsgeschenk.
door Redactie | jun 13, 2012 |
Er zal voor het eerst in de geschiedenis komend seizoen een Belg in het shirt van Juventus voetballen. Omar El Kaddouri tekent bij de ‘Oude Dame’ een contract voor vier jaar.
El wie? U hoeft zich niet meteen te schamen als u Omar El Kaddouri, een Belg met Marokkaanse roots niet kent. Hij begon bij de jeugd van Diegem. Al snel trok hij naar Anderlecht.
“Hij was 17 en stond bij ons op het punt om een profcontract voor drie jaar te ondertekenen, vertelt Jean Kindermands, jeugdcoördinator van Anderlecht, in HLN. “Maar tussen het opmaken van het contract en het ondertekenen, kwam er plots een makelaar tussen die hem naar Italië loodste.”
Zo kwam El Kaddouri in 2008 bij Brescia terecht. Daar speelde hij zich in de kijker van Juventus. “Het verbaast me wel een beetje dat hij naar Juventus gaat”, geeft Kindermans toe. “Ik kan alleen maar chapeau zeggen voor de ontwikkeling die hij heeft doorgemaakt.”
Voor wie denkt dat de nationale ploeg er opnieuw een ster bij zal krijgen: El Kaddouri heeft, ondanks hij de bij de nationale jeugdelftallen van België speelde, beslist om voor Marokko uit te komen.
door Redactie | jun 11, 2012 |
Marokko dreigt al in de tweede Afrikaanse kwalificatieronde te worden uitgeschakeld voor de WK-eindronde van 2014. Zaterdag speelde de formatie van bondscoach Erik Gerets ook het tweede groepsduel, tegen Ivoorkust (2-2), gelijk. Hierdoor bezet Marokko in zijn poule de derde plaats achter Ivoorkust en Tanzania. Het eerste groepsduel bij Gambia eindigde in 1-1.
‘Het WK halen wordt geen gemakkelijke opdracht’, beseft Gerets, wetende dat alleen de poulewinnaar doorgaat naar de derde en laatste plaatsingsronde. ‘De pech is dat Ivoorkust nu eenmaal het beste team in Afrika is.’
De positie van de oud-PSV’er staat onder immense druk sinds het echec tijdens de strijd om de Afrika Cup. In januari werd Marokko, vooraf beschouwd als een van de favorieten voor de eindzege, al in de groepsfase uitgeschakeld. In een relatief eenvoudige poule verloor het destijds van Tunesië en Gabon.
‘Marokko heeft veel jongens die nog moeten groeien’, aldus Gerets. De Marokkaanse bond heeft laten weten de positie van de Belg te evalueren na de eerste twee groepsduels van de tweede kwalificatiefase. De voorbije periode genoot Gerets belangstelling van zijn voormalige werkgever Olympique Marseille, de Belgische bond en enkele Turkse clubs.
door Redactie | jun 9, 2012 |
Ik wil iets zeggen over het duistere kamertje en de grote blauwe hemel, maar voordat ik begin ga ik vertellen wat er gebeurde toen ik nadacht over de titel van dit stukje.
Ik dacht: moet het een zolderkamer zijn? Een zijkamertje? Een donkere kamer? Moet het er stoffig zijn, muf of bedompt? Is het een kamer of een kamertje? En de hemel, is die breed? Of weids? Of uitgestrekt? Is “grote blauwe hemel” geen anglicisme?
Ik bedoel maar. Als je taalbloed hebt kun je nooit iets ‘gewoon’ opschrijven. Alles kan op verschillende manieren worden gezegd, er zijn zoveel woorden beschikbaar, en welk woord is het juiste? Altijd die keuze. Ik vind het prachtig… en soms frustrerend.
Maar goed. Wat ik wilde zeggen. Het duistere kamertje en de grote blauwe hemel.
In de laatste jaren, waarin ik me op het literair vertalen heb gestort, is me opgevallen hoe vaak er werd gezegd dat vertalers zich te veel opsluiten in hun werkkamer en te weinig initiatief nemen. Het beeld van de boekvertaler, dienstbaar en mensenschuw, in zijn duistere kamertje, die in eenzaamheid werkt en nooit in de schijnwerpers komt te staan…
Hoe mooi het vak me ook leek, dat beeld sprak me niet echt aan en eerlijk gezegd herkende ik mezelf er ook niet in. Maar mijn vertaalcarrière moest nog beginnen, ik was benieuwd wat het zou worden… We zijn nu een paar jaar verder en ik mag wel zeggen dat het iets anders werd. Wat is er gebeurd?
Allereerst is de Berberbibliotheek er, een serie klassiekers van Berberauteurs die ik samen met mijn goede vriend Asis Aynan heb opgezet. Asis en ik, allebei gepassioneerd liefhebber van – een heleboel dingen, maar onder andere de literatuur uit de Maghreb en de Berbercultuur, liepen al een tijd met het idee rond. We vonden het simpelweg onbegrijpelijk dat zoveel mooie boeken nog niet waren vertaald. Toen kwam op een dag Frederike Doppenberg van Athenaeum – Polak & Van Gennep een praatje houden op de VertalersVakschool. Ze zei onder andere dat de uitgeverij graag meer met literatuur van buiten de westerse wereld zou doen. Mijn hart ging sneller kloppen, ik nam meteen contact met haar op en een klein half jaar later ondertekenden Frederike, Mark Pieters, Asis en ik het contract voor de Berberbibliotheek. Inmiddels zijn de eerste twee delen in de reeks verschenen (Leven en legende van Agoun’chich en De Bottenzoekers). Allebei de vertalingen zijn van mijn hand en ik werk op dit moment aan de derde.
Voor het eerste boek ging ik een paar weken naar het internationale vertalershuis in Arles, waar Eveline van Hemert woont, met wie ik een mentoraat ging doen. Ik ontdekte er de prachtige blauwe hemel van de Provence en een heleboel andere aantrekkelijkheden van Arles. Ik besloot er te gaan wonen. Een stuk dichter bij de blauwe hemel en de brandende zon uit mijn Berberboeken dan het grijze Amsterdam!
Inmiddels ga ik al ruim een jaar iedere dag naar de bibliotheek van het vertalershuis, waar ik collega’s ontmoet uit de hele wereld. Zoals trouwens, vorig voorjaar, Jan Mysjkin!
En ik heb in Arles de liefde van mijn leven ontmoet, met wie ik ga trouwen… over twee weken!
En nu ook nog dit prachtige stipendium, waarmee ik zeer, zeer vereerd ben. Echt. Ik had dit nooit verwacht.
Kortom, het is geen duister kamertje geworden maar heel veel blauwe hemel, boven mijn hoofd en ín mijn hoofd.
Tot slot wil ik nog wat mensen bedanken.
Wijlen mevrouw Elly Jaffé voor het instellen van de prijs en het stipendium – we hebben geluk als vertalers uit het Frans; de jury, en het bestuur van de Elly Jaffé stichting; Fedde van Santen en Molly van Gelder van de VertalersVakschool, en de docenten: Jan Pieter van der Sterre, Marianne Kaas, Jeanne Holierhoek en Eveline van Hemert. Frederike Doppenberg van uitgeverij Athenaeum en Marc Pieters.
Verder natuurlijk Asis, nogmaals Eveline van Hemert, mijn ouders, een heleboel lieve vrienden en vriendinnen, en mijn aanstaande, Nick Davies.
En uiteraard ook mijn felicitaties voor Jan Mysjkin!
door Redactie | jun 8, 2012 |
“Fouad Belkacem van Sharia4Belgium is misschien een crimineel, maar wel onze crimineel”, zegt Fikry El Azzouzi, schrijver en lid van theatergezelschap SIN. Vorig jaar verscheen zijn romandebuut ‘Het schapenfeest’.
Beste Abu Imran,
we hebben een band, laat daar geen twijfel over bestaan. Allebei behoren we tot de tweede generatie en allebei zijn we ’tot Belg genaturaliseerde Marokkanen.’
Als ze je ’tot Belg genaturaliseerde Marokkaan’ beginnen noemen, dan weet je dat er wat te wachten staat. Wat in de sterren geschreven stond is uiteindelijk gebeurd: je bent opgepakt.
Ik heb daar mijn twijfels over. Net zoals ik mijn twijfels heb over een pita met looksaus, je weet maar nooit wat ze in het vlees draaien. Ik twijfel er niet aan dat je een mediageile dorpsidioot bent, net zoals het feit dat er aan je arrestatie een geurtje kleeft.
Al snel werden er vergelijkingen gemaakt met Abou Jahjah van de Arabisch-Europese Liga. Je weet wel, die ’tot Belg genaturaliseerde Libanees.’
Voor mij heeft het een hoog déjà vu-gehalte. Bij hem werd er ook hysterisch gereageerd, hij werd ook als een bedreiging voor de democratie beschouwd. Ze wilden zijn nationaliteit afnemen en hij werd ook opgepakt. Ideologisch zitten jullie niet op dezelfde golflengte, maar in deze tijden is ideologie enkel een vorm van narcisme.
Abou Jahjah werd toen, onder druk van premier Guy Verhofstadt, aangehouden. Democratische spelregels werden genegeerd, en de schending der machten werd geklasseerd als een fait divers.
Het ging vooral om die ’tot Belg genaturaliseerde Libanees,’ die een lesje moest krijgen in de eigen democratisch spelregels: je mond houden of spreken zoals wij het graag hebben. Nadien was de algemene teneur dat media en politiek toch een beetje overdreven hadden.
Iedereen heeft het nu over je. Alles herhaalt zich, alsof ze zombies zijn die telkens over dezelfde steen struikelen. Media, politici, zelfs Jan met de pet. Maar ik denk dat Jan met de pet bij jou eerder een nostalgisch gevoel naar het afgelopen carnaval heeft.
Onder ’tot Belg genaturaliseerde Marokkanen’: je hebt er toch een zootje van gemaakt. Het enige wat je hebt gebracht is nog meer angst, nog meer vooroordelen over de islam. Was dat je bedoeling? Dan ben je er toch wel in geslaagd. Moest je niet eerder zieltjes winnen? Dan heb je ruimschoots gefaald.
Je bracht politici wel bij elkaar. Oké, ze kibbelden wat, probeerden elkaar de loef af te steken over hoe ze je het hardst moesten aanpakken. Maar over één ding waren ze het eens: Sharia4Belgium moeten we zo snel mogelijk verbieden.
Ik stel voor dat je een paar maanden bij Etienne Vermeersch gaat logeren. Hij zal luid zwart roepen, jij wit en na een paar maanden koppig doen is de hype in medialand weer overgewaaid.
Misschien moet je stilstaan bij de woorden van Bart De Wever. Deze tegen zijn zin ’tot Belg genaturaliseerde Vlaming’ stelde meteen voor om je Belgische nationaliteit af te nemen. Je terug te sturen naar Marokko om daar je gevangenisstraf uit te zitten. Je hebt daar nog een gevangenisstraf tegoed. Waarschijnlijk iets van in je wilde jaren, toen je nog geen dorpsidioot was, maar niet dat het nu zo saai voor je is.
Dictatuur
Vergeet niet dat Bart De Wever het doet voor je moslimbroeders, die jij telkens in diskrediet brengt. Hij vergeet ook niet dat de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht zijn. Minister van Justitie Annemie Turtelboom lijkt het idee ook wel genegen. Jou zonder schroom willen opsluiten in een land dat nog steeds een dictatuur is. Stel je eens voor dat een landgenoot in een dictatuur wordt vastgehouden, met de kans op foltering, is het dan geen rel waard? Voor jou blijkbaar niet. Maar jij bent ook Abu Imran: de gevaarlijke dorpsidioot.
Marokko is weliswaar een sympathieke dictatuur, net zoals Syrië heel sympathiek kon zijn. Een democratie kan net als een dictatuur heel abstract zijn.
Waarschijnlijk ben je hier geboren en getogen? Er zal geen haar op je hoofd zijn dat er aan denkt om naar Marokko terug te keren. Zoals de meeste ’tot Belg genaturaliseerde Marokkanen’. Misschien voor een vakantie of om op familiebezoek te gaan? Zoals de meeste ’tot Belg genaturaliseerde Marokkanen’. Is het geen bittere pil om te slikken dat ze je nationaliteit zomaar kunnen afnemen? Ook al heb je een misdrijf gepleegd, dan willen ze je niet eens in hun eigen gevangenis.
Je komt tot het besef dat je al die tijd een tweederangsburger bent geweest en terug migrant in het land van je voorouders moet worden.