door Redactie | jul 19, 2012 |
De oranje-international Khalid Boulahrouz heeft een 2-jarig contract getekend bij de Portugeze voetbalclub Sporting. Dit melde de club op de eigen clubsite. Na een 5-jarige contract bij de Duitse club VfB Stuttgart kon de speler transfervrij vertrekken.
De centrale verdediger van oranje zei in een reactie net als Sporting zeer ambitieus te zijn en zich direct al thuis te voelen binnen de Portugeze sferen en in het stadion van Sporting.
De international kwam in Nederland uit voor Ajax, AZ Alkmaar, RKC Waalwijk, in Duitsland voor Hamburg, in Engeland voor Chelsea en in Spanje voor Sevilla.
door Redactie | jul 18, 2012 |
Door Hasib Moukaddim
Afgelopen vrijdag las ik in het AD dat wij in Nederland een probleem hebben als Marokkaans-Nederlandse jongeren niet afreizen naar Marokko in de zomer. In de komende zomermaanden zouden we ze allemaal tegen kunnen komen op de boevenpaden die Nederland rijk is. Dit alles dankzij de Ramadan die dit jaar in juli en augustus valt. Voor de Utrechtse en Haagse politie is dat zelfs reden om extra politie in te zetten in de zomermaanden om al die jochies die in Nederland blijven in de gaten te houden. Ze zouden, bevangen door de Hollandse zomerregen en de honger, nog wel eens gek kunnen gaan doen. In het kader van hoor- en wederhoor is de stichting Trendy gepolst om een uitspraak die de zaak nog eens fijntjes onderbouwt vanuit de ‘Marokkaanse gemeenschap’. Netjes. Het is natuurlijk ook niet makkelijk om één van de boefjes zelf te interviewen, het is tenslotte nog geen Ramadan.
Elk weldenkend mens zou zich hier op zijn minst een paar keer afvragen op welke feiten dit artikel is berust. Daarna zou je je afvragen wat de journalist hiermee probeert te bereiken en tot slot de vraag of het artikel überhaupt een poging is tot objectieve journalistiek. Temeer er daags na het plaatsen van het artikel in het AD diezelfde woordvoerder, de heer Jens, van de politie Utrecht in een radio-interview van Funx afstand neemt van het artikel in het AD. Hij vertrouwde zijn woorden blijkbaar niet meer toe aan het AD zelf. Ook het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders (SMN) heeft contact opgenomen met de heer Jens en gevraagd naar de juistheid van zijn uitspraken in het artikel. Hij herhaalde nogmaals dat hij verkeerd is geciteerd en zijn woorden uit verband zijn gerukt. Het is niet waar dat Marokkaans-Nederlandse jongeren tijdens de Ramadan meer criminaliteit veroorzaken. In de grote steden wordt tijdens de Ramadan al jaren extra politie ingezet- Al dan niet in overleg met moskeebesturen- vanwege massale moskeebezoeken in de avonden. Niks nieuws. De politie Utrecht heeft zelfs een eigen artikel geschreven om zaken recht te zetten. Het AD wilde het niet plaatsen om onbekende redenen.
Dit moet dus de objectieve en feitelijke journalistiek van het AD voorstellen. Althans wanneer het moslims en Marokkaans-Nederlandse jongeren aangaat. Het is je reinste stemmingmakerij en bewust aanzetten tot negatieve beeldvorming door vervorming van feiten. Bewust. Dit artikel en alles wat er omheen is ontstaan aan commotie, is nog een voorbeeld van hoe sommige media de beeldvorming van groepen mensen beïnvloeden. Een insinuerend artikel plaatsen, maar vervolgens weigeren om het te nuanceren of te rectificeren. Zo worden negatieve beelden over deze jongeren versterkt bij de lezers zonder dat ze herroepen worden. En dit gebeurt al jaren.
En natuurlijk probeer ik het hier niet op te nemen voor die criminele jongeren. Voor die jongeren ben ik juist blij dat er extra politie wordt ingezet en aangepakt. Het gaat mij om al die jongeren die verdacht worden gemaakt door dit artikel zonder enige schuld. Tel daarbij de criminalisering van een belangrijk islamitisch ritueel voor de moslimgemeenschap. Vrijwel elke negatieve suggestie of ongepaste uitspraak over islam of moslims wordt meteen een podium geboden. Het meest zieke voorbeeld is de zogenaamde fatwa van een islamgeleerde dat een man recht heeft op gemeenschap met zijn dode vrouw. Dit werd wereldnieuws, alleen maar omdat het een abject beeld van de islam zou ondersteunen en de mensen die het volgen. Dit alles creëert een sfeer en klimaat dat veel mensen raakt en alleen maar ontwrichtend werkt. En bij ontwrichting in een samenleving wint niemand, het kent enkel en alleen verliezers.
De Marokkaans-Nederlandse gemeenschap is overwegend islamitisch en daarmee ‘sitting duck’ voor dit soort onzin. Gelukkig wordt er steeds meer en vaker geageerd tegen stemmingmakerij en onjuiste berichtgevingen door de leden van deze gemeenschap zelf. Zelfs bij het antidiscriminatiebureau Utrecht stromen terecht de klachten binnen. Een prachtige ontwikkeling die de assertiviteit en emancipatie van de leden van deze groep symboliseert. Ik ben er enorm trots op en kan het alleen maar toejuichen.
Wat de media betreft, weet ik inmiddels dat heel veel journalisten hun werk goed en integer doen. Die paar rotte appels die er een andere agenda op na houden en het verpesten voor de rest, tsjah… dat moet je benoemen en, net als alle andere rotjochies, aanpakken.
Hasib Moukaddim is directeur van het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders (SMN).
door Redactie | jul 15, 2012 |
Door: Farid Aouled Lahcen
Terwijl in Nederland de aandacht voor het minderenbeleid op zijn retour is als gevolg van de holle retoriek van het demissionaire kabinet Rutte met zijn slogan ‘niet de afkomst, maar de toekomst’, zetten sommige herkomstlanden waaronder Marokko hun beleid jegens migranten in het buitenland actief voort. Zo propageert Marokko al decennialang graag een beleid dat de binding met zijn ‘onderdanen’ moeten behouden.
Los van dit officiële beleid doet zich in de laatste jaren een nieuw verschijnsel voor: de intrede van partijpolitieke propaganda in Europa/Nederland. Met name de PJD (Partij voor Gerechtigheid en Ontwikkeling) en PAM (Partij voor Authenticiteit en Moderniteit) zien in toenemende mate de vier miljoen Marokkanen in het buitenland als een belangrijke aanhang om pro Mohamed VI lijn te etaleren. Vanwaar de interesse van deze politieke partijen voor Marokkanen in het buitenland? Hoe proberen zij de stem en de steun in Nederland te verwerven? En wat voor gevolgen heeft deze partijpolitieke inmenging voor Marokkaanse Nederlanders?
Voor Marokko geen democratische lente
De omwentelingen in Noord-Afrika en Midden-Oosten hebben zonder meer geleid tot een nieuwe dynamiek en realiteit. Voor wat betreft Marokko heeft het regime via een niet-aflatende propaganda gesteund door de Europese Unie (Frankrijk voorop) een beeldvorming weten te creëren dat Marokko op de goede weg is als het gaat om mensenrechten en democratie. Echter, het ware gezicht van de realiteit is wel een ander. Onafhankelijke NGO’s melden anno 2012 nog steeds onderdrukking van demonstranten; veroordeling van tientallen politieke en mensenrechten activisten en inperking van vrijheid voor kritische journalisten en onwelgevallige kunstenaars.
Bovendien blijft het corrupte systeem aangedreven door het Paleis de baas over het land. Mohamed VI, een van de miljardairs onder de monarchen, wordt met zijn machtige holding ONA Group nog meer rijk en het volk alleen maar armer.
Islamisten op de koninklijke schoot
De betekenisloze nieuwe grondwet heeft geen wezenlijke veranderingen teweeggebracht op het terrein van democratie en verdeling van welvaart. Nog steeds is de koning de baas over alles en iedereen. Toch kan vastgesteld worden dat het voor de eerste keer in de Marokkaanse geschiedenis een islamistische partij aan het hoofd is van een regering.
Hierop lijkt dat PAM, die aanvankelijk door Fouad Ali El Himma, vriend en adviseur van Mohamed VI, werd opgericht om tegenwicht te bieden tegen de PJD en andere islamisten, buiten spel is komen te staan. De straatprotesten van vorig jaar zijn door de PJD uitgebuit om naar de ‘macht’ te solliciteren. Hoewel zij niet meededen met de protesten, dreigden zij voortdurend met hun aanhang. Uiteindelijk kozen zij voor een voorgekookt compromis achter de schermen in het kader van de nieuwe Grondwet. Kort daarna claimden zij de verkiezingsoverwinning en mochten een nieuwe regering vormen. Vanaf dat moment zijn zij officieel toegetreden tot het politieke establishment onder aanvoering van Zijn Majesteit.
Inkapselen van onafhankelijke en kritische krachten
Doordat PAM verwikkeld raakte in corruptieschandalen en kort daarna zijn founding father Fouad Ali El Himma zag terugtreden (inmiddels alweer adviseur van de koning) probeert PAM steun in binnen- en buitenland te mobiliseren. Ook de PJD is begonnen met een charmeoffensief in Europa. In Nederland wist de PJD in 2010 haar afdeling te creëren. Via organisaties, moskeeën en sympathisanten bouwt deze fundamentalistische partij aan een Nederlandse zuil. PAM daartegenover beschikt sinds kort over een uitvalsbasis gesteund door het Amsterdamse jongerencentrum Argan en het Netwerk Algebra. Saillant detail: sommige medewerkers van Argan, die de door gemeente Amsterdam wordt bekostigd, spannen zich actief in voor PAM. Vorige week trakteerde Argan belangrijke kopstukken van PAM op een besloten galadiner, in aanwezigheid van tientallen Marokkaanse Nederlanders. Je vraagt je af of deze jongerenvoorziening in het leven was geroepen voor dit soort lobbyactiviteiten of juist voor kwetsbare jongeren was opgericht?
PAM en PJD proberen Marokkanen in het buitenland duidelijk voor zich te winnen. Dit met het oog op eventuele parlementaire vertegenwoordiging bij de volgende verkiezingen. Daarom verkopen beide partijen dezelfde propaganda: het verdedigen van de Makhzen (koning en zijn elite). Om dat te realiseren, proberen zij de opgebouwde democratische en onafhankelijke infrastructuur van Marokkanen in het buitenland te confisqueren. Daarin past ook een strategie waarbij kritische geluiden over de Makhzen en zijn tentakels worden gedempt.
De partijpolitieke invloeden uit Marokko zullen op den duur negatief uitwerken op de autonome emancipatie van Marokkaanse Nederlanders. Deze negatieve invloeden komen boven de al bestaande penetratie van Marokkaanse organisaties en moskeeën door salafisten en hun sponsors uit het Midden-Oosten.
Farid Aouled Lahcen is bestuurslid van Stem van Marokkaanse Democraten in Nederland.
door Redactie | jun 29, 2012 |
FC Barcelona staat bij een goed bod open voor een zomers vertrek van Ibrahim Afellay. Er zou serieuze belangstelling zijn van het Franse Lille voor de 26-jarige aanvaller.
Dat meldt de Catalaanse televisiezender TV3. Afellay hoeft niet te rekenen op een hoofdrol bij Barcelona en mag daarom bij een goed bod vertrekken. Lille zou bereid zijn een bod uit te brengen op de international van Nederland. De Franse topclub is op zoek na een nieuwe aanvallende middenvelder na het vertrek van Eden Hazard naar Chelsea. Barça vraagt zeven miljoen euro voor Afellay.
Afellay miste zo goed als het hele voorbije seizoen door een zware blessure. Hij arriveerde in januari 2011 bij Barcelona, dat hem toen wegkaapte bij PSV. In totaal speelde Afellay twintig competitieduels voor de Catalanen, waarin hij één keer scoorde.

door Redactie | jun 25, 2012 |
EDE – Jong Marokko en De Graafschap aanvaller Soufian El Hassnaoui laat vandaag (zondag) weten dat hij momenteel in Oostenrijk is, waar hij morgen een gesprek zal hebben met de clubleiding van het Oekraïense Metalist Kharkiv.
El Hassnaoui: ,,Ik ben momenteel in Oostenrijk, waar ik morgen een gesprek zal hebben met de clubleiding van Metalist Kharkiv. Ze hebben concrete interesse en ze hebben mij een goed aanbieding gedaan. Metalist Kharkiv zal het aankomend seizoen te bewonderen zijn in de Europa League. Ik ben er nog niet over uit, omdat het toch Oekraïense blijft. Ik heb van De Graafschap paar dagen de tijd gekregen om met Metalist Kharkiv te praten”.
Het contract van de 22-jarige El Hassnaoui, inwoner van Ede, loopt in de zomer van 2013 af. De aanvaller wil De Graafschap graag verlaten, omdat de ploeg het afgelopen seizoen is gedegradeerd uit de Eredivisie.
El Hassnaoui is onlangs door Jong Marokko coach Pim Verbeek opgenomen in de 35-koppige selectie voor de Olympische Spelen.
Soufian el Hassnaoui staat rechts op de foto.
door Redactie | jun 20, 2012 |
Door: Sofian Fikri
Je hebt met Susan afgesproken om samen te gaan eten. Susan is een meid die je via Facebook hebt leren kennen. Op weg naar het restaurant krijg je een FB-bericht binnen op je I-phone. Met je ene hand houd je je fietsstuur vast. Je begint al graaiend naar je telefoon te zoeken. Dat ding trilt weer..godverdomme..waar zit ie nou? Met veel moeite en half zittend op de zadel heb je je telefoon eindelijk te pakken. Je opent je Facebook-account en je leest dat Susan je heeft getagd bij restaurant de Wiedewaasjes, met een bijbehorende tekst: ”zometeen heerlijk dineren met Jan-Jurjen Jurjensen. Heb er zin in !”.
Waarom tagt ze mij? Heeft ze misschien anderen uitgenodigd die aan de andere kant van het restaurant gaan zitten om ons te begluren? Met deze vragen in je achterhoofd fiets je verder, op weg naar het al aangekondigde dinervoorstelling.
Eenmaal aangekomen, begint je telefoon weer te trillen. Weer een FB-bericht! Al lopend naar binnen, lees je het bericht. Het is Kathelijne die je een smakelijke voortzetting toewenst. Wat ze niet had toegewenst en ook niet voorzien had, was dat je ,tijdens het lezen, de klapdeur met volle kracht in je gezicht kreeg en zo tientallen ogen op jou gericht waren . Kathelijne, Facebook, Susan…dank je wel!
Je zit nu eindelijk aan tafel..je kletst wat met haar. Zo nu en dan kijk je haar in de ogen aan. Maar waar je vooral tegen aankijkt is de bovenkant van haar hoofd wanneer ze steeds maar weer in haar Blackberry duikt.
Het voorgerecht wordt geserveerd. Zo, nu even de maag vullen want dat gechitchat met haar was ook niet van bijzonder hoog niveau. Door het gedurend knorren van de maag week het gespreksstof steeds uit naar varkensbotten en de gelijkenissen met die van de mens.
Enfin…de voorgerechten lagen op tafel. Jij een tonijnsalade, zij een rundercarpaccio. Je pakt je mes en vork. En op het moment wanneer je een hap wilt nemen, klinkt er een luid gegil aan de overkant van de tafel. Je laat van schrik je bestek vallen en je ziet dat zij jou met grote ogen en vol ongeloof aan zit te staren. Ze graait in haar tas, kijkt je boos aan en zegt dan vervolgens: ‘Je gaat toch niet beginnen met eten als er nog geen foto van het gerecht is gemaakt??!!!’. Ze neemt een foto van het gerecht. Eentje zonder jou , eentje met jou. Ze plaatst het op Facebook.
Nadat je van haar afscheid hebt genomen, fiets je naar huis en ga je achter de computer zitten. Je opent je Facebook en je ziet dat er 30 likes zijn aangeklikt en 46 reacties zijn weergegeven. Je leest alle reacties door waarbij er één in het oog sprong. Een reactie van je huisgenoot: ‘hahaha, dat shirtje wat je draagt, daar sliep je afgelopen nacht ook in…LOL , LMFAO!!!’.