door Redactie | jun 8, 2012 |
In een interview met de Spits geeft Afellay aan de opmerkingen van voetbalanalist René van der Gijp Voetbal International niet serieus te nemen. “Ik wist niet dat hij dat heeft gezegd, maar ik neem iemand die jarenlang depressief is, niet zo serieus. Laat hem zijn lolletje maar hebben”. Van der Gijp zei dat hij misselijk wordt van het kleffe gedoe van Afellay die Van Persie na verschillende doelpunten omhelsde en op de wang kuste.
De Marokkaanse international gaf echter ook aan begrip te hebben voor de voetbalanalist. “Die praatprogramma’s moeten allemaal gevuld worden tot er eindelijk een keer een bal gaat rollen.”
De 26 jarige international gaf aan het niet kwetsend te bedoelen maar af en toe ook van zich af te willen bijten als hij zulke dingen hoort.
door Redactie | jun 7, 2012 |
Wat voel je je, Nederlander of Marokkaan ?
Wij zijn Marokkanen en zullen dat ook blijven.
Wij zijn Nederlanders in geografische zin.
Michiel de Ruyter is niet mijn held.
Wij hebben andere helden.
Wij hebben een andere culturele, historische en religieuze achtergrond dan die van de Nederlanders.
Een Jood blijft een Jood waar dan ook.
Marokkanen hebben 800 jaar in Spanje geleeft en tot op de dag van vandaag worden ze nog steeds niet beschouwd als Spanjaarden maar als Marokkanen (toendertijd Moren/Saracenen genoemd; Marokkanen hebben verschillende namen gekend door de geschiedenis heen) en door de Spanjaarden wordt de ‘Reconquista’ nog steeds beschouwd als de verdrijving van Marokkanen naar hun ‘eigen land’ ondanks hun aanwezigheid voor bijna een millenium.
Joden wonen duizenden jaren in Europa maar worden tot op de dag van vandaag nog steeds niet gerekend als onderdeel van de inheemse bevolking maar worden nog steeds beschouwd als Joden en niet als Nederlanders of Fransen of etcetera.
Dan kom je bij het volgende punt, de Joden willen gezien worden als Joden op de eerste plaats omdat zij daarmee nadruk leggen op hun identiteit, let goed op; omdat ze daar trots op zijn.
Maar hoe willen de Marokkanen gezien worden ? Als Nederlander of als Marokkaan. Ik wil als Marokkaan gezien worden omdat ik bewust ben van mijn historische achtergrond.
Hoezo durven wij te denken dat wij Nederlanders zijn terwijl we hier pas 40 á 50 jaar wonen in dit land. Je bent pas een Nederlander als je bij wijze van spreken Jan of Linda heet en blond haar hebt en je ouders en voorouders dat ook waren.
Begrijp me niet verkeerd. Voor diegene die Marokkaan zijn en hier geboren werden, geldt volledig burgerschap en zijn net zoveel burger als de ‘Hollander’ en hebben dezelfde rechten alleen wat betreft het etnische/culturele/historische/religieuze dus in feite zijn complete identiteit is die van een Marokkaan. Dan heb je het volgende, een Marokkaanse burger van Nederland.
Feit blijft dat je een Marokkaan bent en blijft, je mag je voelen zoals je wilt; voor mij part mag je je Chinees voelen maar ben je dat dan ook ? Nee is de antwoord.
Is dat negatief dan, dat we niet en niet zullen beschouwd worden als Nederlanders ?
Nee helemaal niet.
Want het is juist de truc om jezelf te accepteren en bewust te zijn van je eigen achtergrond en deze feiten te omarmen.
Wie zijn de Marokkanen, waar komen ze vandaan, wat hebben ze voor elkaar gekregen in de geschiedenis en wat hebben ze achtergelaten in de geschiedenis ?
Wanneer men bewust is van wie hij/zij is dan zal men ook een stuk vrede hierin vinden.
Als iedereen zijn eigen identeit kan omarmen dan zal men elkaar ook met meer respect behandelen en accepteren, wetende dat elk persoon een unieke achtergrond heeft, een achtergrond die respect verdient.
Je moet je voorstellen; een Nederlander; afstammeling van het volk van Oranje en Michiel de Ruyter die omgaat en vrienden is met een Marokkaan; afstammeling van het volk van Averroes (Ibn Rushd – Door sommigen beschreven als de grondlegger van het secularistisch gedeachtegoed West-Europa en als “één van de spirituele vaders van Europa” ) en Ibn Battuta (een van s’werelds grootste reizigers uit de 14e eeuw wiens reizen meer dan 121.000 km bedragen (dat was niet met de auto of de vliegtuig) en recordhouder voor bijna 500 jaar; pas in de ‘industriele tijdperk’ zou dit record verbroken worden) met Tarik ibn Ziyad (die verlichting en een echte renaissance voor Europa met zich meebracht, denk aan de universiteiten en ziekenhuizen die toen in Europa werden geintroduceerd) en Dreses (Muhammed al Idrisi – cartograaf/geograaf/botanicus/egyptoloog en reiziger wiens wereldkaarten en mappen Christopher Columbus, Vasco da Gama, Ibn Battuta en Ibn Khaldun zouden hebben geinspireerd).
Dan wil ik met mijn standpunten tot de volgende conclusie komen:
Wees trots op wie je bent, wat je bent en waar je vandaan komt en gooi dit nooit en nooit weg door jezelf toe te schrijven aan een ander volk want dit is verraad naar jezelf toe.
– Leef bewust en ken jezelf –
door Redactie | jun 6, 2012 |
Het avontuur van Oussama Assaidi bij sc Heerenveen zou na drie seizoenen wel eens ten einde kunnen komen. De Marokkaan maakt bij de Friese club veel indruk en heeft zich zodoende in de kijker gespeeld bij Galatasaray.
Althans, als we het Turkse medium NTV Sport moeten geloven. De Turkse grootmacht, die afgelopen seizoen kampioen werd van de Turkse Süper Lig, zou zes miljoen euro overhebben voor de technische vleugelaanvaller. Dit zou voor zijn werkgever Heerenveen echter niet genoeg zijn.
De noorderlingen zouden namelijk een hoger bedrag willen ontvangen voor hun sterspeler. Zelf denkt de club aan een transfersom van tussen de acht- en de tien miljoen euro. Het contract van Assaidi loopt volgend seizoen af, dus het zou ook mogelijk zijn dat dit bedrag te gortig is voor de Turken.
door Redactie | jun 5, 2012 |
Eric Gerets speelt zaterdag een levensbelangrijk WK-kwalificatieduel met Marokko tegen Ivoorkust. Als de ‘Leeuwen van de Atlas’ hun tweede match verliezen ziet het er niet al te best uit voor Gerets.
De druk op onze landgenoot neemt elke dag toe in Marokko. Na een desastreuze Africa Cup en de flirt met de Rode Duivels is de Marokkaanse pers en een deel van het publiek Gerets liever kwijt dan rijk. Op de koop toe speelde Marokko afgelopen zaterdag slechts 1-1 gelijk op bezoek bij Gambia.
Zaterdag wordt in eigen huis tegen de sterren van Ivoorkust dan ook een klinkende prestatie verwacht. De Marokkaanse minister van Sport Mohammed Ouzinne voert de druk alvast nog een beetje op. ‘Het is mijn taak om te weten wat er gebeurt binnen de rangen van de nationale ploeg, die maar een pover gezicht heeft laten zien, terwijl alle voorwaarden om een goede prestatie te lukken aanwezig waren’, verklaarde Ouzinne op de Marokkaanse site Labass.net. Volgens die website zal Ouzinne ook samenzitten met bondsvoorzitter Ali Fassi Fihri om de positie van Gerets te bekijken.
Gerets’ riante loon was steeds een breekpunt in Marokko. Er werden parlementaire vragen over gesteld – redelijk onuitgegeven. ‘Een topcoach verdient een toploon. Als er topresultaten zijn. En dat is nu niet het geval’, vertelt Hasan, een journalist van de nationale tv-zender Al Aoula.
Koning beslist
Eén man kan Gerets houden dan wel de bons geven. ‘Wij kunnen schrijven wat we willen, het volk kan morren wat het wil, de voetbalbond kan een mening hebben. Maar niet zij beslissen over de bondscoach, wel de koninklijke familie. Zij zullen zeggen of Gerets moet blijven of moet vertrekken’, aldus Hassan eerder deze week.
door Redactie | jun 4, 2012 |
Homoseksuele mannen vinden Ibrahim Afellay de meest aantrekkelijke speler uit de selectie van het Nederlands voetbalelftal. Dat blijkt uit een poll op de website Gay.nl.
Afellay kreeg een derde van de stemmen in de poll waar 5000 mannen aan meededen. De 26-jarige Barcelona-speler is daarmee de opvolger van Robin van Persie, die de afgelopen twee verkiezingen voorafgaand aan de grote toernooien won.
Mysterieuze uitstraling
Hoofdredacteur Kristiaan Schimmel begrijpt wel waarom homoseksuele mannen Afellay zo aantrekkelijk vinden: “Hij heeft een mysterieuze uitstraling en doordringende ogen maar komt tegelijkertijd over als een lieve jongen die tijd neemt voor z’n fans. Daarnaast heeft hij het afgelopen jaar aangetoond over een ijzersterke mentaliteit te beschikken, want anders kom je niet zo sterk terug na een zware blessure.”
Van Persie en Huntelaar
Klaas-Jan Huntelaar heeft de concurrentie-strijd met Van Persie om de spitspositie in Oranje verloren, maar bij deze homo-verkiezing wint hij wél. Huntelaar eindigt als tweede op de lijst van meest aantrekkelijke voetballers van homoseksuelen, Van Persie eindigt op de derde plaats. De verdedigers Gregory van der Wiel en John Heitinga staan op de plekken vier en vijf.
BRON: bnr
door Redactie | jun 1, 2012 |
Door: Sjoerd Mossou
Het was een nogal onhandige Slowaak die de bal na zeven minuten achter zijn eigen keeper werkte, maar in de Kuip keek iedereen naar Ibrahim Afellay, die in de hoek van het veld gelukzalig naar boven wees, verzonken in gebed. De stadionspeaker voelde het feilloos aan: ,,Doelpuntenmaker, Ibrahim Afellay,’’ weerklonk het uit de boxen. Een leugentje om bestwil.
Flitsend was de rentree van een voetballer die tot gisteravond slechts 124 minuten in actie kwam, een hele voetbaljaargang lang. Afellay speelde zijn laatste interland voor Oranje een jaar geleden, in Montevideo tegen Uruguay, een paar maanden voordat hij een zware knieblessure opliep bij FC Barcelona. In Rotterdam liep gisteren een voetballer die zich bevrijd voelde, hongerig naar de bal, spelend met flair en plezier.
Zo indrukwekkend was de rentree van de Marokkaanse Nederlander in de Kuip, dat zelfs ‘Affelay’ prompt ”trending topic” was op Twitter; verkeerd gespeld dus. Het land laafde zich aan het gevoel dat de puzzel van Oranje tegen Slowakije alsnog in elkaar viel, met Afellay als het ontbrekende stukje. En op de bank moet juist Klaas-Jan Huntelaar zich verbeten hebben, want Afellay zorgde in zijn eentje voor meer aanvoer richting de spits (nu Robin van Persie) dan een compleet Nederlands elftal afgelopen zaterdag tegen Bulgarije.
Afellay zorgt voor balans én beweging bij het Nederlandse elftal. Het is geen toeval dat Oranje in de afgelopen twee jaar zijn beste interlands speelde mét de geboren Utrechter in de basis. Thuis tegen Zweden (4-1) en uit tegen Hongarije (0-4). Niet alleen maakte hij een goal in beide wedstrijden, Afellay stelde ook de centrumspits in staat te scoren. Tegen Zweden Huntelaar, tegen Hongarije Van Persie.
,,Een nachtmerrie kwam uit,’’ zei Afellay deze week over zijn blessure het revalidatieproces, dat dik zeven maanden duurde. ,,Maar ik heb niet het gevoel dat ik moet wennen sinds ik weer fit ben. Voetballen verleer je niet.’’
Dat bleek gisteravond, zeker vóór rust, maar ook daarna bleef Afellay voortdurend om de bal vragen, dominant en dwingend. De grootste zorg wordt nog om Afellay ook voor een compleet eindtoernooi topfit te krijgen; bij FC Barcelona zat hij sinds zijn rentree vooral op de bank, afgewisseld met af en toe een invalbeurt. Juist daarom liet Van Marwijk hem tegen Slowakije 78 minuten staan; meer dan de helft van het aantal speelminuten in het afgelopen clubseizoen.
Luid klaterde het applaus van de tribunes, terwijl de complete reservebank opstond voor de voetballer. Juist Afellay gaf Oranje wat glans terug op weg naar het EK, in een fase dat het elftal daar meer dan ooit naar snakte.
Afellay brengt niet alleen diepte in het spel, hij heeft het natuurlijke instinct van een middenvelder, die weet dat hij óók waken moet voor weglopende tegenstanders in zijn rug. De voetballer van Barcelona kan buitenom passeren, maar heeft óók gevoel voor de combinatie – en oog voor de ruimtes door het midden om zelf te schieten. Schitterend speelde hij na 38 minuten de Slowaak Karim Guédé door de benen, om van twintig meter gelijk uit te halen.
Bron
AD