De supermarkten staan aan de vooravond van een prijzenoorlog. Albert Heijn begint een nieuwe prijzenslag door maandag duizend artikelen permanent in prijs te verlagen. Supermarktexperts stellen dat de andere supers dan wel móeten volgen, schrijft het AD.
Albert Heijn neemt met de prijsverlagingen vooral discounter Lidl onder vuur. Lidl heeft in een jaar tijd ongeveer 360.000 huishoudens als klant erbij gekregen, weet Joop Holla van marktonderzoekbureau GfK. ‘Die komen vaak uit de harde kern van trouwe klanten van Albert Heijn.’
Topman Sander van der Laan noemt de actie een ‘prijzenslag’ en geen ‘prijzenoorlog’. Maar branche-deskundigen voorspellen dat wel degelijk een groot gevecht om de klant losbarst. In 2003 kostte een supermarktoorlog de ketens veel geld en bezorgde de supermarkten een slecht imago toen ze de prijzen weer gingen verhogen.
De artikelen die AH in prijs verlaagt, zijn van A-merken als Lipton, Douwe Egberts, Honig en Koopmans. Volgens Van der Laan wil AH met de actie de betaalbaarheid onderstrepen. ‘Klanten hebben bij ons vooral het gevoel duurder uit te zijn dan uit de kassabon blijkt. Daarom onderstrepen we nu de betaalbaarheid’, zo zegt hij in het AD.