De Marokkaanse pilotenvereniging laat zich niet alle schuld van de huidige vertragingen en annuleringen bij Royal Air Maroc op zich schuiven.
Sinds het begin van de protestbeweging van de piloten werkzaam bij Royal Air Maroc (RAM) en lid van de Marokkaanse pilotenvereniging (AMPL), gaan de annuleringen en de vertragingen van vluchten maar door. Een lid van de vakbond informeert medias24 dat de onderhandelingen nog steeds worden geblokkeerd, ondanks de sterke betrokkenheid van de minister van Toerisme Mohamed Sajid. Volgens hem komen de ongeregeldheden voort uit het feit dat RAM niet genoeg vliegtuigen heeft gecharterd om zijn zomerluchtprogramma te garanderen.
Drie weken na het begin van de crisis tussen het beheer van RAM en AMPL zijn al bijna 200 vluchten geannuleerd en 30.000 passagiers hierdoor gedupeerd. Ondanks deze situatie, die het imago van het bedrijf sterk begint te beïnvloeden, lijkt er geen overeenkomst tussen de twee partijen op de agenda te staan of op handen te zijn.
Een geautoriseerde bron van de AMPL bevestigt aan medias24 dat de onderhandelingen niet zijn hervat sinds de tweedaagse vergadering van maandag 30 juli, ondanks de progressie in de salariscomponent.
“Ondanks de bemiddelingsinspanningen van de minister van Toerisme, was er geen nieuwe ontmoeting met de directeur van het bedrijf. Na overeenstemming te hebben bereikt over een memorandum van overeenstemming, gaf Abdelhamid Addou ons tijdens de vergadering van 30 juli een ultimatum van 5 uur om onze beweging te stoppen. Toen we weigerden, besloot hij eenvoudig om de beslissingen in dit proces te annuleren”, zei de bron, die spreekt van een vertrouwenscrisis tussen de twee partijen.
Volgens hem kan er geen bemiddeling plaatsvinden zolang het bedrijf zijn piloten blijft beschuldigen van het houden van een verkapte staking en het toeschrijven van de verstoringen aan sociale spanningen.
“We hebben altijd de term staking weerlegt, want als dat het geval zou zijn, zou alle beschikbare vloot aan de grond genageld zijn. De 50 vliegtuigen van het bedrijf voeren ongeveer 250 vluchten per dag uit en op slechte dagen zijn er 10 geannuleerde vluchten. Als er echt een staking zou zijn, zouden de gevolgen veel ernstiger zijn.”
“RAM probeert de aandacht af te leiden door ons als zondebokken aan te wijzen, terwijl we niet verantwoordelijk zijn voor de huidige verstoringen die het gevolg zijn van een gebrek aan vliegtuigen. Momenteel zijn twee vliegtuigen geïmmobiliseerd in Istanbul en Tunis wegens technische problemen. Onze beweging kan enkele van de vertragingen verklaren, maar niet de annuleringen.”
“Het echte probleem is dat er veel minder beschikbare vliegtuigen zijn. Hoe verwacht u dat wij het sterke zomerluchtverkeer aankunnen wetende dat RAM vorig jaar 15 vliegtuigen tegen slechts 7 voor deze zomer heeft gecharterd vanwege het wereldwijde tekort op de markt voor de verhuur van vliegtuigen of Wet-Lease (vliegtuig + bemanning).”
“Het zijn dus de 8 ontbrekende vliegtuigen die de huidige situatie verklaren, omdat je moet weten dat slechts één vliegtuig 4 vluchten per dag of twee retourvluchten kan uitvoeren In totaal veroorzaken deze ontbrekende vliegtuigen een verlies van 16 rotaties of 32 reizen”. De bron specificeert dat de directie geen geprogrammeerde vluchten zou moeten hebben die het niet in staat is te verzekeren door een gebrek aan transportmiddelen.
Het bewijs van de bron is onder andere het feit dat verschillende bemanningen (piloten en co-piloten) die aanwezig waren op de luchthaven van Casablanca hun vluchten niet konden maken vanwege een gebrek aan beschikbare vliegtuigen.
“We werken als een gek met nauwelijks 4 dagen rust voor deze maand augustus en in ruil daarvoor geeft onze directeur ons de kwalificatie van onvolwassen of zelfs verwende kinderen. In het licht van onze vastberadenheid gaf hij ons zelfs een ultimatum door de vorderende onderhandelingen te bevriezen.”
“Het is een stom spel want we houden van ons bedrijf dat ons alles heeft gegeven en vice versa. Uiteindelijk zijn het de passagiers die de dupe zijn”, concludeert de bron, die denkt dat de betrokkenheid van minister Sajid uiteindelijk zal zorgen voor een oplossing.
Het valt te hopen dat zijn interventie snel beslissend zal zijn om een crisis op te lossen die maar doorsleept, maar nu al kunnen we concluderen dat deze zomer een zwarte pagina zal zijn in de geschiedenis van het bedrijf.
© REDACTIE 2018