Oude treinstellen naar Marokko met hulp van LGH

Voor een hijsopdracht voor het hijsen van 16 treinstellen, maakte Comexas, gespecialiseerd in zeetransporten naar Midden-Afrika, gebruik van hijsmaterieel van LGH Hijsmaterieel.

Het bedrijf huurde een Modulift 250 van 19 meter lang en 2 Modulifts 50 van 3,50 meter lang, inclusief het bijbehorende aanslagmaterieel. De 16 treinstellen moesten worden verscheept vanuit de haven van Antwerpen naar Casablanca, in Marokko.

De treinstellen wogen 46 ton per stuk en waren 27 meter lang. Hugo Stijnen, Operational Manager bij Comexas: “Vooral de lengte van de treinstellen was een uitdaging. Bovendien hadden we te maken met de aanwezigheid van slechts één kraan in Casablanca. Om een dergelijke lengte veilig te kunnen hijsen, is specialistisch hijsmaterieel nodig. Anders breekt zo’n treinstel doormidden. Daar beschikken wij zelf niet over. Daarom hebben we ervoor gekozen het materieel te huren. Veiligheid is daarbij voor ons van groot belang.”

Tweede leven
De treinstellen die werden verscheept, waren verkocht aan de Marokkaanse spoorwegen. “Het komt wel vaker voor dat Marokko dergelijke aanbestedingen doet voor gebruikte spoorwegmaterialen. Deze personenwagons krijgen op deze manier een tweede leven”, zegt Stijnen.

Huub Zonneveldt, Sales Engineer bij LGH “Veiligheid staat bij ons voorop. Al ons materieel is gecertificeerd en voldoet aan de gestelde eisen. Wij denken mee met de klant, hoe een opdracht beter of veiliger kan worden vervuld. En als klanten willen, kunnen zij veiligheidscursussen bij ons volgen. Veiligheid heeft prioriteit nummer één.”

Comments

comments

Share