Nederland telt meer dan 370.000 Marokkaanse Nederlanders. Ongeveer 85% daarvan komt uit de Rif en noemt zichzelf Riffijn of Amazigh.

Er is een welkome verschuiving gaande op het gebied van individuele vrijheden en zelfbeschikking binnen de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. En die verschuiving heeft alles te maken met de groeiende opleving van de bewustwording van de Amazigh cultuur en identiteit, aangevoerd door prominente Nederlands/Marokkaanse schrijvers, kunstenaars, voetballers, columnisten en politici. Steeds meer komen Marokkaanse Nederlanders op voor de individuele keuzevrijheid van zichzelf en van anderen. En zo de normen en waarden, die de Nederlandse maatschappij hoog in het vaandel draagt, te leren accepteren en eigen te maken. Immers: de Nederlandse waarden als vrijheid, democratie, gelijkheid en vrijzinnigheid, lijkt op die waar de Amazigh cultuur voor staat. En daar mag langzamerhand wel meer ruchtbaarheid aan gegeven worden.

Identiteit
Marokkaans-Nederlandse jongeren gaan vaker actief op zoek naar de ontwikkeling van een eigen culturele en historische identiteit. Zij gaan actief op zoek naar hun identiteit en zoeken informatie over de geschiedenis en achtergronden van de taal en cultuur van hun voorouders. Echter, er is een gebrekkige kennis en onvoldoende waardering van de eigen rijke cultuur en geschiedenis en haar vrijzinnige waarden, zowel door de ouders als de kinderen. Weinigen weten bijvoorbeeld dat de meeste bekende (rolmodellen) Marokkaanse Nederlanders een Amazigh-achtergrond hebben. Voorbeelden te over: van Ahmed Aboutaleb, Najib Amhali, Ali B. en schrijvers als Abdelkader Benali, Hafid Bouazza en Said El Haji, tot topvoetballers als Ibrahim Afellay en Khalid Boulahrouz. Dat het Amazigh-cultuurerfgoed het afgelopen decennium een enorme opleving in Maghrebijnse landen, maar ook dichterbij, in Frankrijk, Spanje, België en Nederland heeft gekend, is evenmin doorgedrongen. De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb, zelf ook een Amazigh, vatte het in niet te misverstane woorden, tijdens de viering van het Amazigh nieuwjaar in 2014: “Kennis en uitdragen van je culturele identiteit is niet alleen een handeling. Het is een basis die ervoor zorgt dat jongeren trots zijn op wie ze zijn, waar ze vandaan komen en waar ze uiteindelijk heen willen.”

Uit de drukbezochte activiteiten in de laatste jaren m.b.t. de Amazigh cultuur kan men afleiden dat deze opleving zich in Nederland (en de Lage Landen) doorzet. Zo in 2013 en 2014 Amazigh Nieuwjaar-vieringen georganiseerd in Theater Zuidplein (Rotterdam), waar veel jongeren voor het eerst kennis maakten met hun eigen, juiste identiteit; die van de Amazigh cultuur.

Amazigh Nieuwjaar, oftewel: Amazigh Yennayer
Het Amazigh Nieuwjaar 2015 komt overeen met het Amazigh-jaar 2965. De Amazigh-jaartelling begon vermoedelijk na de overwinning van de Amazigh-koning Chechong op de Egyptische Farao’s. De oorlog is ontstaan na de aanval van de Farao’s op de Imazighen om de macht over Noord-Afrika te krijgen. Vanaf die tijd begonnen de Imazighen met een eigen jaartelling.

Dit jaar zijn er maar liefst drie evenementen in het kader van het Amazigh nieuwjaar, in Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Hieruit blijkt dat niet alleen de behoefte, maar ook het aanbod steeds groter wordt in Nederland. Vele artiesten uit binnen-en buitenland zullen hun opwachting maken. Ook voor talentontwikkeling wordt ruimschoots aandacht geschonken. In Rotterdam (Theater Zuidplein) zal bijvoorbeeld, naast internationale muzikanten, ook de 14 – jarige Noumidia El Morabit, samen met haar vader optreden. Vorig jaar zagen ruim 2,5 miljoen mensen op nationale televisie hoe Noumidia en haar vader een Nederlandse bewerking van het prachtige lied Ralla Buya (uit de Rif) zongen, tijdens het afscheidsfeest van princes Beatrix. Dit is een lied waarin een eerbetoon aan de Amazigh vrouw wordt gegeven. Het optreden van Numidia werd ruimschoots onder de aandacht gebracht door individuen op social media. Ook het jeugdjournaal interviewde het jonge zangtalent.

Zaterdag 10 januari waren de eerste festiviteiten in Utrecht, met o.a. een debat, lezingen, theater en een open podium.

Zaterdag 31 januari: Rotterdam (Theater Zuidplein)
De viering van het Amazigh Nieuwjaar in Rotterdam (31 januari) staat deze keer in het teken van samenkomen en zal gevierd worden met o.a. Tarwa n Chig Mohand, Imetlaâ, Ba Rachid, Jamani Isri en Fatoum. Onder het motto van Rif-United, zal Yennayer niet alleen een avond zijn met veel live muziek. Het is vooral een avond waarop iedereen bij elkaar komt en samen het nieuwe jaar inluidt. Dit zorgt ervoor dat Yennayer een onvergetelijke avond wordt met verrassende en onverwachte (muzikale) ontmoetingen. Organisatie ligt in handen van Bades Foundation en Ext-Ra organisatiebureau.