Amazightimes: Khalid
In mijn laatste artikel heb ik het gehad over de modebewuste jongeren in Nederland. Nu gaan we een stapje verder en zien we dat Marokkaanse jongeren merkbewuste consumenten zijn. Of het nu gaat om de supermarkten waar men de dagelijkse boodschappen doet, of de kleding die zij kopen. Het zou ook kunnen gaan om elektronische apparatuur die ze in huis halen. Het komt duidelijk naar voren dat Marokkaanse jongeren voor kwaliteit en merkproducten gaan. Dit blijkt uit onderzoek.
Supermarkten: 45% van de Marokkaanse jongeren (tussen de 15 tot 25 jaar) doen hun boodschappen doorgaans bij de Albert Hein (vooral tijdens de hamster-weken). Appie Hein is heel populair onder de jongeren. Op de tweede plaats met (33%) worden de boodschappen vaak gedaan bij een Marokkaanse kruidenierswinkel, De Duitse supermarktketens Lidl (26%) en Aldi (21%) doen het ook heel goed bij de Marokkanen. Bijna een kwart gaat voor de dagelijkse boodschappen naar Jumbo, Bas, Hoogvliet of Dirk.
Marokkaanse jongeren zijn dol op Fastfoodketens: Als men uit een reeks fastfoodketens een keuze moet maken voor een menu van 10 euro dan geeft 19% de voorkeur aan McDonald’s 17% gaat voor dit bedrag liever naar een döner-restaurant, La Place (15%), de Turkse bakker (13%) en het shoarmarestaurant (13%) winnen het van de overige fastfoodketens zoals de Burger King (1%) en KFC (6%). Het toenemende gewicht waar de Marokkaanse dames onder leiden komt merendeels door hun favoriete gerecht kapsalon, dat voor zo’n 1800 calorieën telt.
H&M & Zara zijn zeer geliefd bij de Marokkaanse jongeren. De meerderheid van de Marokkaanse jongeren (tussen de 15 tot 25 jaar) draagt merkkleding. Dat Marokkanen modebewust zijn dat was al duidelijk. Zij gingen met de modetrend mee, maar er modern uitzien moet natuurlijk wel betaalbaar zijn voor de jongeren. Marokkaanse jongeren shoppen bij voorkeur bij de modeketens Zara (65%), H&M (40 ) en WE (26%). 15% kiest ervoor om helemaal geen merkkleding te dragen. De designermerken Dolce & Gabbana (9%), Christian Dior (9%). Lanvin (8%) Moncler (7%) en Gucci (6%) scoren relatief het hoogst. Per maand wordt er gemiddeld voor 175 euro aan kleding en schoenen uitgegeven.
Adidas is een populair sportmerk onder de Marokkanen. Naast casual-kleding draagt 61% van de Marokkaanse jongeren regelmatig sportkleding. Vooral het merk Adidas 60% is erg populair en scoort zeer goed. Daarnaast draagt men Nike (34%), Puma (30%) of Reebok (24%).
Blackberry is nummer één bij Marokkaanse jongeren. De telefoons, audio- en videomerken die Marokkaanse jongeren het meest aanspreken zijn toch de smartphones van het merk Blackberry staat op de eerste plaats met (78%). Ze zijn niet weg te denken, zonder een Blackberry hoor je er niet meer bij. Het toestel is een soort accessoire geworden waardoor handschoenen overbodig zijn geworden. Men is bang dat als ze het toestel niet in de hand vast houden ze waarschijnlijk niet goed bereikbaar meer zullen zijn. Ik kan jullie geruststellen ook in je broekzak heb je rizzou (bereik). Dan volgt de Iphone/Apple (57%), LG (52%), Samsung (53%), Phillips (49%) en Sony (45%). De hard- en softwareproducent Microsoft staat op de zevende plaats met(40%).
Bioscoop:De Pathe-unlimited kaart is niet meer weg te denken onder de Marokkaanse jongeren. Vooral de liefhebbende koppeltjes die voortdurend genieten van een bioscooptripje meerdere malen in de week
In mijn volgende column zal ik jullie meenemen op een reis door Marokko.