In mijn vorige column hebben we het uitgebreid gehad over de modebewuste Marokkanen. Dit keer gaan we weer een stapje verder aangezien ik allemaal leuke reacties van jullie heb ontvangen.
Als eerst gaan we het hebben over H&M en Marokko en wat deze twee gemeen hebben met elkaar. Ik zal niet teveel weggeven, aangezien Marokkanen niet bekend staan om hun geduld. Dus mensen lees vooral verder en reacties zijn welkom.
H&M kiest voor Marokko:
Jullie zullen Sofia Coppola vast niet kennen, maar ze is een Amerikaanse actrice en filmregisseur. Voor de nieuwe collectie heeft Sophie Marokko gekozen om daar de nieuwe reclamespot van H&M op te nemen. De Britse actrice Imogen Poots heeft de hoofdrol in het filmpje die gedraaid is in Marrakech.
Ze presenteert er de nieuwe kledinglijn van Hennes & Mauritz, die vanaf 8 maart beschikbaar zal zijn in 260 winkels wereldwijd. Dus Marokko en vooral Marrakech liggen erg in trek in de fashionscene.
Hoofdoekkies:
Wat ook erg is toegenomen zijn de hoofddoekjes. Zes op de tien moslima’s die in Nederland wonen in de leeftijdscategorie van 15 tot 40 jaar dragen tegenwoordig een hoofddoek, we hebben het dan over 85.000 vrouwen. Uit een landelijk onderzoek dat is gedaan door ‘Motivaction’ waar ruim 1500 jongen vrouwen aan hebben deelgenomen is gebleken dat deze vrouwen de hoofddoek dragen als onderdeel van hun identiteit. Jullie zullen ‘Het Hoofdboek’ ook wel kennen, dit was bedoeld om de Nederlanders een kijkje in de wereld te laten nemen van de hoofddoekdraagsters. Hieruit is ook gebleken dat de hoofddoek een toenemend mode-item wordt. Je ziet dat de hoofddoek de outfit bepaald. Maar dames let op!! de zomer komt er weer aan, maar laat die gekleurde hoofddoeken achterwegen, carnaval is immers al geweest.
Jeugd van tegenwoordig:
Marokkaanse jongeren tussen 15 en 19 jaar krijgen steeds meer van hun omgeving mee, hoe zij zich moeten kleden. De jongeren in deze leeftijdscategorie geven per jaar gemiddeld 1.780 euro uit aan schoenen en kleding. Het blijft niet meer bij de H&M en Zara. Nee, deze jongeren willen ook vaak merkkleding zoals Lanvin, Gucci en Prada. Bij 15 tot 19 jarige jongeren van alle nationaliteiten, ligt het gemiddelde bedrag op 768 euro. Hoe komen deze jongeren aan dat geld?
We zijn er vast allemaal bewust van dat vooral Marokkaanse meisjes houden van winkelen. Eén op de drie dames koopt minstens 1 keer per maand nieuwe schoenen. De schoenen lijken een echte trend te worden. Het is grappig om te zien dat de jongeren steeds vaker Vans en Air Jordans dragen met een strakke skinny ripped jeans. Iets wat ik zelf oerlelijk vindt. Als je zo’n paar schoenen koopt ben je al gauw € 60,- kwijt. Vooral in de Amsterdamse scene lijkt het erop dat veel Marokkanen zich meer zorgen maken om de mode die er zich nu afspeelt dan het heilige vrijdags gebed! Een paar jaar geleden hoorde je er alleen bij met een grote opvallende bontjas van Moncler. En nu ben je dat met een simpele paar Vansjes.
Terugkomend op Amsterdam, ik merk toch wel dat daar de Marokkaanse jongeren het snelst met de nieuwe mode mee gaan. Zij lopen soms wel een jaar voor op Marokkanen die elders in Nederland wonen. Reden voor het koopgedrag is voor de jongens het feit dat ze er ‘stoer’ en ‘sexy’ uit willen zien. Meisjes kopen veel kleding om er ‘gewaagd’ en ‘origineel’ uit te zien. Zo merk je maar hoe de denkwijze in elkaar zit.
Handbags:
Een gewaagd hot-item wat je ook steeds vaker ziet, zijn de stoere herentassen. Ik vind de heren die het lef hebben om zo’n tas te dragen, zich zelf de ‘echte mannen’ mogen noemen. Let er wel op dat je het goed combineert met je outfit en houdt er ook rekening mee dat het stoer moet blijven. Dit item zal hoogstwaarschijnlijk toenemen in de toekomst. Het zal blijken wie de echte Fashionisten zijn onder ons.
Tenslotte wie van jullie is het met me eens dat nektasjes gewoon handig zijn? En je ze leuk kunt combineren met een leuk outfit. En heren mooie nektasjes bestaan echt! Alleen zie ik ze niet vaak bij ons. Ik zie namelijk al die Marokkaanse jongens met nektasjes lopen van Gucci, Burberry en Louis Vuitton. De meeste zijn nep en geïmporteerd uit Marokko. Want jongens laat ik jullie maar uit jullie dromen helpen, de zogenaamde waardevolle, stoere nektasjes van Gucci en Burberry bestaan niet buiten Marokko. En voor de dames die de nektasjes van deze jongens lelijk vinden: Komen jullie dan eens met wat goede alternatieven zodat ze hun sleutels, Blackberry’s en pakje sigaretten nooit meer hoeven te verliezen.