Herstructureringsplan voor grensovergangspunten tussen Marokkaanse Rif en Spaanse Rif

0

De lokale autoriteiten in Sebta en het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse Zaken werken samen aan een plan om de grensovergangen te reorganiseren.

De Spaanse regeringsafgevaardigde in Sebta, Nicolás Fernández Cucurull, onthulde afgelopen vrijdag een nieuw plan om de verschillende passages tussen Marokkaanse Rif en Spaanse Rif te stroomlijnen en te beveiligen. Deze passages (bekend als Tarajals) worden intensief gebruikt, men schat het verkeer op ongeveer 25.000 mensen en 1.000 auto’s per dag. Dit gaat gepaard met files en gedrang die soms tot drama’s leiden, zoals de recente dood van enkele vrouwen die goederen op hun rug de grens over vervoeren.

Dit plan heeft tot doel nieuwe doorgangen te openen om de stroom van mensen en goederen vloeiender maken en om een einde te maken aan de chaos van mensen- en goederenverkeer. Daarnaast gaat het er ook om de mensen die deze passages doorkruisen in beide richtingen beter te identificeren.

De autoriteiten van Sebta wachten op de reactie van Abdelali Laftif, de Marokkaanse minister van Binnenlandse Zaken, om dit nieuwe plan voor de herstructurering van Bab Sebta te implementeren. 

De krant El Pueblo de Ceuta heeft de hoofdlijnen van dit nieuwe project onthuld, wat neerkomt op drie essentiële punten: het vervoer van goederen door voertuigen die aan de Europese normen voldoen, speciale biometrische identificatiekaarten voor regelmatige en frequente gebruikers van de passages, het vaststellen van een dagelijkse limiet aan auto’s en mensen die Sebta binnenkomen.

Bovendien zei Nicolás Fernández Cucurull dat in de periode van februari tot december 2017 meer dan 7000 ton smokkelwaar werd vervoerd door de zogenaamde ‘mules’ (personen die goederen op hun rug vervoeren), waarvan er 150.000 zijn. Cucurull zei ook dat er nu drie passages zouden moet komen tussen Marokkaansw Rif en Spaanse Rif: de eerste gereserveerd voor toeristen en niet-handelaren, de tweede voor mensen die goederen vervoeren, en de derde voor vrachtwagens.

De bal ligt nu in het kamp van de afdeling van Laftit, wiens opmerkingen en vervolgens instemming essentieel zijn voor de implementatie van dit nieuwe herstructureringsplan.

Comments

comments

Share