Grote autofabrikanten gaan produceren in Noord-Afrika

Grote autofabrikanten ontdekken Noord-Afrika als regio om auto’s te produceren. Volkswagen heeft zondag een overeenkomst ondertekend voor de productie van meerdere VW-modellen in Algerije. In dat land hebben ook Renault en het Zuid-Koreaanse Hyundai sinds kort fabrieken. Renault is ook al vertegenwoordigd in buurland Marokko, en exporteert vandaaruit naar 70 landen in de wereld. Marokko heeft al langer grote ambities op het gebied van automotive. PSA Peugeot Citroën wil er in 2019 een grote fabriek bouwen en heeft volgens Franse media ook plannen om in Algerije een autofabriek op te zetten.




Joint venture
De fabriek van Volkswagen in Algerije is de eerste van het concern uit Wolfsburg in Afrika. Voorlopig gaat het om een joint venture-overeenkomst met de Algerijnse productiepartner Sovac. De joint venture moet dagelijks zo’n 100 auto’s gaan produceren, van onder meer de VW-merken Volkswagen, Seat en Skoda.

De auto’s zullen vanaf voorjaar 2017 worden geproduceerd in Relizane, een stad in het noordwesten van Algerije, op zo’n 200 kilometer van de hoofdstad Algiers. Sovac is al sinds 2001 importeur van VW-modellen. Voor de productie van de auto’s zullen Algerijnse werknemers worden ingeschakeld, die in Europese fabrieken van Volkswagen worden bijgeschoold. Volkswagen wil de Europese kwaliteitsnormen invoeren in Algerije.

Elektrische auto’s
Het nieuws over de joint venture met Sovac komt op een moment dat circa 30.000 werknemers van de Volkswagen-groep te horen hebben gekregen dat ze hun baan zullen verliezen. Volkswagen kondigde vorige week aan dat het wil veranderen van een bouwer van brandstofauto’s naar een fabrikant van elektrische en zelfrijdende auto’s. Voor de productie van deze auto’s is minder personeel nodig dan voor auto’s met verbrandingsmotoren

Algerije hoopt dat de Volkswagen-fabriek een sterke keten van Algerijnse toeleveranciers in het leven roept. Marokko is al verder gevorderd: jaarlijks worden er circa 650.000 auto’s geproduceerd. Volgens de Marokkaanse minister van industrie Moulay Hafid Elalamy , geciteerd door het Franse blad L’Usine Nouvelle, moet dat aantal tegen 2020 oplopen tot een miljoen. Het aantal arbeidsplaatsen in de Marokkaanse auto-industrie zou dan circa 165.000 moeten zijn. De omzet zou in 2020 zo’n € 10 mrd moeten bedragen.

Marokko en Algerije zijn aantrekkelijk voor autofabrikanten vanwege de relatief lage loonkosten en de ligging nabij Europa. Ook groeit de lokale markt en is het voor PSA Peugeot Citroën een voordeel dat veel mensen Frans spreken.

Comments

comments

Share