De jonge Marokkaan Mounir leeft al sinds zijn kinderjaren bij huisarts Pinget. Die zorgt ervoor dat het de jongeman aan niets ontbreekt. Als Mounir de Franse Murielle ontmoet en beiden tot over hun oren verliefd worden, besluiten ze te trouwen en te gaan wonen in het huis van Pinget. Vier kinderen krijgen ze, terwijl intussen sluipend verstikking, frustraties, redeloosheid en radeloosheid groeien om ten slotte in een vreselijk drama te eindigen.

Het fascinerende À perdre la raison van de Belg Joachim Lafosse begint met dat einde. En dat einde is gebaseerd op een bekende geschiedenis: in februari 2007 vermoordde in het Belgische Nijvel Geneviève Lhermitte haar vijf kinderen.

Waarom wil Pinget Mounir bij zich in de buurt houden? Gaat Pinget zijn boekje te buiten als hij Murielle behandelt voor haar neerslachtigheid? Wat is het precies dat de geestelijke gezondheid van Murielle infecteert? 4716931-7046096

Lafosse maakt geen Hollywoodfilm met simpele antwoorden. Ondanks het feit dat zijn camera de personages steeds dicht op de huid zit – sluipend, spiedend, glurend bijna – komen we veel niet te weten. Hij vertelt bovendien elliptisch en schiet soms met zevenmijlslaarzen door de tijd. Het paradoxale is dat Lafosse juist zo met filmische middelen laat zien hoe iets dat ogenschijnlijk met de beste bedoelingen begon, zo gruwelijk uit de hand kon lopen. HM