In de film La source des femmes (de vrouw als bron) ontketenen de vrouwen in Marokko een bijzondere en geheel eigen revolutie. Marokkaanse vrouwen in een Berberdorp ontketenen een revolutie waarbij ze door mannen geheel onthouden van seks, gelijke rechten en een waardig leven willen afdwingen. Zal deze ongebruikelijke revolte in dit Berberdorpje slagen?

In La source des femmes heeft de Roemeense regisseur Radu Mihaileanuge geprobeerd het harde leven dat de vrouwen leiden, terwijl de mannen maar in cafés blijven om te kaarten en te roddelen, weer te geven.

In de ruim twee uur durende film, met in de hoofdrol de Algerijnse en Tunesische actrices Laila Bekhsi en Hafsia Herzi, speelt de actrice Majda Biyouna de rol van oude weduwe en moeder. De moeder neemt het op tegen haar zoon die zijn vrouw ruw behandelt en haar tevens verplicht de sluier te dragen en zich ook te verbergen voor alle andere mannen. De moeder heeft, als krachtig weerwoord, dat de hoofddoek vrouwen te slavinnen maakte en in deze tijd dus ook achterhaald is. De moeder voegt daaraantoe dat de mannen, eer zij van vrouwen eisen zich te verbergen, zelf maar hun ogen moeten neerslaan, zoals de Koran de mannen gebood te doen. Deze scene werd op het film festival van Abu Dhabi met hard gejuich en geklap verwelkomd.

De ‘seksstaking’ was het idee van de hoofdrolspeelster, Leila Bekhiti, die dit zag als enige oplossing om de mannen te verplichten hun verantwoordelijkheid te nemen. Zij vindt in haar schoonmoeder echter een venijnig vijand die haar ervan beschuldigt onvruchtbaar te zijn.

De film schetst de situatie van de Marokkaanse vrouw die de meest primaire mensenrechten moet missen en zich in een onwetende, onderdrukkende en discriminerende omgeving bevindt. Een situatie waarin religie misbruikt wordt voor verscheidene praktijen en waarin de imam een verlengstuk wordt van de mannelijke overheersing door te zeggen dat de vrouwen met de staking in strijd zijn met de islamitische wetgeving. De vrouwen legden zich eerst bij de situatie en hun ‘historische lot’ neer en schikten zich in hun rol van seksobject en baar-machine, waarbij soms door de zeer slechte gezondheidsomstandigheden maar 4 van de 12 geborenen overleefden. Deze ondergeschiktheid en onderdanigheid ten opzichte van de mannen stopte echter toen de hoofdrolspeelster, als nieuwe bruid in het dorp, in opstand kwam tegen deze erbarmelijke situatie en de andere vrouwen hier ook voor motiveerde.

De vrouwen blijken ook lef te hebben door de theologische discussie aan te gaan met citaten en overleveringen van de profeet, die de gelijkheid tussen man en vrouw bepleiten. Hiermee gebruiken de vrouwen meerdere manieren om hun rechten op te eisen.

De film draait vanaf 14 juni in de Nederlandse filmhuizen.