Ahmed Dgherni, een schrijver, advocaat en een Amazigh-activist bekend om zijn verdediging van de Amazigh-zaak in Noord-Afrika. Hij was mede-oprichter van het Amazigh World Congres en richtte de eerste Amazigh politieke partij op in Marokko. In dit interview onthult de activist de redenen voor de ontbinding van zijn partij door het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse Zaken, en de doodsbedreigingen die hij ontvangen heeft vanwege zijn overtuigingen.

Nadat het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse Zaken de Amazigh-partij die u had opgericht heeft ontbonden, heeft u dan niet opnieuw een poging gedaan om politiek te bedrijven?

Ten eerste, het Marokkaanse Ministerie van Binnenlandse Zaken de deur gesloten voor de Imazighen om aan politiek te doen door de partij te ontbinden en zo hun grondwettelijk recht ontnomen.Ja, ik zal politiek actief blijven maar niet door een andere partij te stichten, maar door de strijd om de Imazighen politieke rechten te verwerven en de strijd op het recht op politieke vertegenwoordiging.

Wat eisen de Imazighen van vandaag?
Imazighen hebben verschillende eisen afhankelijk van het land, elk met zijn eigen specificiteit en eisen. De Imazighen van Algerije hebben andere problemen dan Imazighen van Marokko en dat geldt ook voor de Imazighen van Libië, Tunesië en Mauritanië, maar in het algemeen zijn het in de eerste plaats democratische eisen die vragen om het recht op politieke participatie, het gebruik van de Amazigh-taal in de rechtbanken en instellingen, de media en het onderwijs, evenals eisen op wetgevingsniveau.

Hoe beoordeelt u de status van het Tamazight in Marokko?
Het Tamazight is spreekwoordelijk bevroren, omdat alle programma’s die verwacht werden en in de realiteit zouden toegepast worden zijn uitgebleven, zoals de regelgevende wetten met betrekking tot de Amazigh-taal. Er is een belangrijke ontwikkeling in de Marokkaanse media en grote inspanningen op de officiële kanalen, maar over het algemeen is er een verlamming in alles wat met onderwijs en cultuur te maken heeft. Het Tamazight heeft geen vooruitgang geboekt vanwege constitutionele en wettelijke obstakels.

Meer dan 8 jaar zijn verstreken sinds de erkenning van de Amazigh-taal in Marokko, maar de regelgevingswet van deze taal is nog niet in voege . Waarom deze vertraging?

Ik zie het niet als een regelgevende wet, maar eerder als een wet van obstakels .De bedoeling was om de Amazigh-taal te blokkeren.Deze wetten bleven enkel geschreven letter.Tegenwoordig is de Amazigh-taal alleen in sommige administratieve documenten te vinden.

Ze beschuldigen je van extremisme en intolerantie in je verdediging van sommige Amazigh-ideeën. Is dit waar?
Er bestaat geen bewijs voor Het extremisme waar deze mensen over praten, extremisme is een soort van overschrijding van de grenzen van legitieme eisen, ik heb nooit een onwettige of ondemocratische eis geëist. Is bijvoorbeeld de oprichting van een Amazigh politieke partij in Marokko extremisme of een middel voor de Imazighen om politiek bij te dragen aan de ontwikkeling van hun land?

Hebt u ooit een doodsdreiging ontvangen vanwege je ideeën?
Ja, Ik werd met de dood bedreigd vanwege mijn ideeën over het verdedigen van de rechten van de Imazighen. Het laatste incident vond plaats afgelopen augustus toen iemand me ‘s nachts in mijn huis aanviel. Hij zou mij gedood hebben zonder interventie van de veiligheidsdiensten.

Een Amazigh aan het hoofd van de Marokkaanse regering dient de Amazigh-zaak toch? Of niet?
Er zijn tientallen Imazighen aan het hoofd van het leger, de koninklijke gendarmerie en het koninklijk hof, maar zij doen niets voor de Amazigh-kwestie, het ontbreekt ze aan geloof in de Imazighen en de Amazigh-kwestie. De premier behoort tot de verenigings- en hervormingsbeweging, en is ook lid van de PJD, een partij die de Arabisatie verdedigd en tegen de Amazigh-taal vecht.

Vertaling: Noureddine Adherbal

Comments

comments

Share