A-Lief is een Nederlands label met Marokkaanse roots en is een initiatief van Nassira Boudhan. “Toen ik vertelde dat ik mijn commerciële baan bij de bank had opgegeven, verklaarde iedereen me voor gek. Maar wanneer ik ze vertel wat mijn droom is, schieten de meesten vol.

“Geïnspireerd geraakt door honderden vrouwen, die vaak weinig tot geen educatie hebben genoten, maar wel prachtige ambachten bezitten zoals leer bewerken, wol weven op traditionele wijze, riet knopen, borduren en kleding naaien, onderzocht ik hoe ik deze vrouwen kon helpen om zich verder te ontwikkelen.”

“Zo werd A-lief geboren. We werken inmiddels met vijf organisaties en bedrijven die zich richten op de ontwikkeling van vrouwen en hun kinderen. Zo zit in het Noorden van Marokko een organisatie van vrouwen die een authentieke stof ‘Mendil’ op traditionele wijze weeft. Deze stof wordt van oudsher door vrouwen gebruikt als een schort ter bescherming van de kleding of als overslagdoek tegen de kou. Er worden ook plaids, dekentjes en tegenwoordig zelfs gordijnen van gemaakt.”

6009439-8960218

In Tranen
“Toen ik vertelde dat ik mijn commerciële baan bij de bank had opgegeven, verklaarde iedereen me voor gek. Maar wanneer ik ze vertel wat mijn droom is, schieten de meesten in tranen omdat het ontzettend herkenbaar is. Zeker bij Marokkanen; bijna iedereen in Marokko heeft wel een moeder, tante, zus die nooit de kans heeft gehad om naar school te gaan.”

“Ook tijdens een uitzending van een bekend radiostation in Marokko schoot de interviewster vol toen ik vertelde over mijn werk. Naar aanleiding van die uitzending zijn er ontzettend veel positieve reacties gekomen. Van leraren die in hun vrije tijd extra lessen willen geven aan vrouwen tot mensen die me bedankten omdat ik ze op ideeën had gebracht om zelf iets op te starten voor de ontwikkeling van vrouwen en kinderen.”

Duurzaam is niet sexy
“Waar ik wel vaak tegen aan loop is dat je als sociaal georiënteerde ondernemer nergens in een rijtje pas. Ben je nou een bedrijf? Of toch een stichting? Wanneer ik uitleg dat ik ondernemer ben en me richt op de ontwikkeling van vrouwen en kinderen door mooie mode te bieden, krijg ik meer begrip. Zeker in Marokko waar sociaal ondernemerschap nog meer dan hier een onbekend begrip is en totaal niet hip of sexy.”

“Ook de branche waarin ik opereer is gericht op een sexy buitenkant. Als je aangeeft dat je restanten van stukken leer gebruikt of verkeerd genaaide jeansbroeken hergebruikt, vinden mensen dit alles behalve sexy.”

MVO kansen in de islamitische wereld
“Er liggen nog veel kansen op het gebied van duurzaam ondernemen in Marokko en eigenlijk de hele Arabische, hoofdzakelijk islamitische wereld. Sociaal en duurzaam ondernemen past uitstekend in een land waar door tradities en godsdienst het ingebed is in het dagelijks leven. En de wil van bedrijven en organisaties om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van vrouwen en kinderen is ontzettend groot. Vaak ontbreekt het aan kennis op het gebied van MVO en daarin kunnen Nederlandse ondernemers zeker een rol spelen.”

“Het is wel pionieren voor ons ondernemers. En dat is ook weer een uitdaging. Ik heb geleerd dat de Nederlandse ‘afspraak is afspraak’ heel goed van pas kan komen en dat ondanks dat je met veel stichtingen, vrouwenorganisaties en goede doelen samenwerkt je toch zakelijk moet blijven 6009439-8960220