Zonder veel van de verrassingen van het boek te onthullen, vertelt de kaft van het boek ‘Nostalgia for the present, Ethnography and Photography in a Moroccan Berber Village’ al waar het boek over gaat. Het eerste waar de liefhebber mee geconfronteerd wordt is namelijk een mooi zwart-witte foto van een oude man met een doorleefd maar trotse gezicht van een opa. Een opa zoals menig kleinkind deze wenst te hebben. Deze opa draagt de toekomst beschermend in zijn armen, een kind van nog geen drie jaar wiens ogen hoopvol naar de camera van Bart Deseyn twinkelen.
Het prachtig vormgegeven boek gaat over het leven van alledag in het piepkleine Amazigh dorpje Tagharghist in de Hoge Atlas, Marokko. In het dorp van niet meer dan tweehonderd mensen lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Het boek vertelt het verhaal van het harde leven dat de vele Fatima’s leiden in het dorp. Het boek laat de lezer en kijker echter achter met vele onbeantwoorde vragen, hoe zal het dit jarenlang geïsoleerde beeldschone dorp vergaan? Is er toekomst voor deze kinderen? Kunnen moderniteit en schoonheid van natuur met elkaar samengaan?
Pijnlijke vragen die zichzelf opdringen door de schijnende armoe en soberheid waarin de Imazighen van Tagharghist die -waarschijnlijk ongewild- een nostalgische geschiedenis en schrijnende werkelijkheid in het heden leven. Vragen waar Bart Deseyn ons eerder al mee heeft doen vechten. Dit is namelijk niet het eerste juweeltje waar de fotograaf ons mee bombardeert. Eerder heeft de fotograaf in het boek ‘Amazigh, habibats et habitants Berbéres au sud du Maroc’ de authenticiteit van de Amazigh/Berber architectuur prachtig in beeld gebracht. Maar in Nostalgia kiezen de fotograven Bart Deseyn, David Crawford en Abdelkrim Bamouh de mens en de rauwheid van het leven centraal. Maar uiteraard zonder de schoonheid van de mooie Atlas te vergeten.
Het boek is te bestellen op: .lup.nl
Kevin Dwyer, American University in Cairo
“This is an outstanding work, a very original and sensitive collaboration between a photographer and an anthropologist, both of whom know Morocco well—particularly its Berber communities—and who are able to convey, both visually and in prose, the humanity, complexity, and depth of one such community.”