Meer aandacht nodig voor Turkse en Marokkaanse jongeren met beperking

Jongeren uit Turkse en Marokkaanse gezinnen, die licht verstandelijk gehandicapt (lvg) zijn, kampen met problemen die in hun gezin, op school en in de samenleving vaak niet herkend worden. Er zijn geen cijfers over het aantal jongeren met een lichte verstandelijke beperking met een Marokkaanse of Turkse achtergrond in Nederland. Ook is er weinig bekend over hun leefsituatie. Dat meldt Klik.

Dit zijn de conclusies uit een studie van het Verwey-Jonkerinstituut in opdracht van de organisatie Best Buddies Nederland. Deze organisatie zet zich in voor jongeren met een lichte verstandelijke beperking tussen de 16 en 35 jaar. Door deze jongeren te koppelen aan een leeftijdsgenoot zonder verstandelijke beperking, ontstaan er vriendschappen en groeit hun sociale netwerk. Door het ontbreken van betrouwbare cijfers over het aantal jongeren met een lichte verstandelijke beperking is evenmin bekend hoeveel van deze jongeren van Turkse of Marokkaanse afkomst zijn.

Het onderzoek laat wel zien dat veel van deze jongeren thuis wonen bij hun familie. Mede door het taboe dat in deze culturen nog steeds op dit onderwerp rust, wordt er vaak niet over gepraat en geen hulp gezocht. De non-profit organisatie Best Buddies Nederland hoopt Turkse en Marokkaanse jongeren met een lichte verstandelijke beperking beter te bereiken door meer te werven in het voortgezet speciaal onderwijs, het praktijkonderwijs en bij clubs. Verder wil de organisatie het promotie- en voorlichtingsmateriaal toegankelijker maken voor de jongeren en hun familie, zodat de jongeren de kans krijgen zich te ontwikkelen met behulp van het buddyproject.

© Nationale Zorggids

Marokkaanse Nederlanders solidair met Marokkaanse criticus

In een drietalig opgestelde steunverklaring waarvan Amazightimes ook een exemplaar heeft gekregen verklaarden zich 45 personen zich solidair met de Marokkaanse Amazigh criticus en onderzoeker Ahmed Assid. Assid is  recent door verschillende radicale islamisten is bedreigd vanwege uitlatingen die hij deed over het Marokkaanse onderwijssysteem. Eerder heeft ook de Amazigh beweging in Marokko zich solidair verklaard met Assid.

De ondertekenaars veroordeelden in de verklaring ook de misbruik van de Marokkaanse moskeeën voor politieke doeleinden door radicale kopstukken. Zij eisen ingrijpen van het Marokkaanse minister van ministerie van religieuze zaken ook een strafrechtelijke vervolging door het openbaar ministerie van iedereen die zich schuldig maakt aan de haatcampagne.

De ondertekenaars veroordeelden ook de begripvolle houding van de Marokkaanse premier Benkirane richting de Salafisten. Als antwoordnoemde Assid de uitlatingen van de Marokkaanse premier gevaarlijk en oportunistisch.  Zij vrezen dat Marokko, één van de meest liberale moslimlanden, verwordt  tot een islamitische dictatuur.

Volledige verklaring:

De hoogste religieuze raad van Marokko heeft een weerzinwekkende fatwa uitgevaardigd. Deze legitimeert de moord op afvalligen en gaat daarmee recht tegen de nieuwe grondwet uit 2011 in. De Marokkaanse staat beschouwt de nieuwe grondwet als de meest vooruitstrevende van heel Noord-Afrika, omdat deze tegemoet zou komen aan de eisen van de door Marokko geratificeerde internationale verdagen. Maar de fatwa geeft islamisten juist vrij baan om hun greep op de samenleving te verstevigen. Daarmee doet zij afbreuk aan de rechten en vrijheden van alle Marokkanen en gaat ten koste van de in de grondwet verankerde democratische waarden en principes, zoals de vrijheid van godsdienst. Een zorgwekkende ontwikkeling, vinden wij.

Met deze verklaring spreken wij ook onze zorgen uit over de persoonlijke veiligheid van de Amazigh- en mensenrechtenactivist Ahmed Assid. Hij is persoonlijk bedreigd door de salafistische sjeiks en imams in dienst van de Marokkaanse overheid, als ook door andere kopstukken van de bekeringsvleugel van regeringspartij PJD, die openlijk om zijn bloed hebben verzocht. We noemen El Kattani, Nahari, El Fizazi, El Mdaghri en Boulouz. Allen misbruiken zij de moskee voor hun haatcampagne tegen een eervolle, kritische burger. En het feit dat premier Benkirane openlijk hun kant kiest, belooft evenmin iets goeds. Marokko, een van de meest liberale moslimlanden, verwordt tot een islamitische dictatuur.

Wij zwijgen niet over intolerante geesten die de islam misbruiken om mensen het zwijgen op te leggen. Wij komen op voor vrije, democratische geluiden in de Marokkaanse samenleving. Daarom eisen wij van het Ministerie van religieuze zaken en van andere overheidsinstanties dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. Dat het Openbaar Ministerie ingrijpt en eenieder die aan de haatcampagne tegen Ahmed Assid meedoet, strafrechtelijk wordt vervolgd. Wij stellen de Marokkaanse autoriteiten verantwoordelijk voor zijn persoonlijke veiligheid.

Communiqué
Communiqué après la fatwa (Avis religieux) du Conseil supérieur des Oulémas au Maroc, relatif à la sanction pour l’apostasie, dans une démarche sans précédent, en ce pays, qui a connu, par ailleurs, une réforme constitutionnelle en novembre 2011. Cette Constitution, octroyée, a été considérée par ceux qui l’ont faite, et ses défenseurs, comme une des expériences, avant-gardiste en Afrique du Nord, du point de vue de ses références aux Droits Humains, et cristallise, notamment les liberté d’opinion et de conscience.

Vus les conséquences dangereuses des fatwas contre les droits et les libertés des marocains, individus et groupes, en ce qui concerne la liberté d’opinion et de conscience, de la pensée et de la création, nous tenons à exprimer notre préoccupation profonde et notre refus catégorique de ces fatwas d’excommunication religieuse, qui laissent un champs libre à ce que qu’il y ait une tutelle des mouvements islamistes, et les mentors du salafisme, wahhabite, extrémiste, sur la société marocaine, ce qui va faire le lit de la culture de l’ignorance et de despotisme, au dépens des principes démocratiques, de la citoyenneté et la société des droits et des libertés.
Nous exprimons notre préoccupation profonde en ce qui concerne la sécurité physique du militant du Mouvement Amazigh et des Droits Humains, Ahmed ASSID, visé par les extrémistes islamistes, et quelques imams des mosquées de l’Etat et des dirigeants du Mouvement Unicité et Réforme, ( Kettani, Nahari, El Fizazi, Yahya EL Mdaghri, Mohamed Boulouz) dont les discours incitent à la haine, et nous mettons en garde l’Etat marocain contre le glissement dangereux qui est entrain de s’opérer avec des déclarations venant du premier ministre marocain Benkirane, qui laissent à penser qu’il cautionne ce type de discours, et la mise à profit des mosquées, relevant de l’Etat, pour inciter au meurtre d’Ahmed ASSID, à Meknès, Salé, Kenitra, en l’absence totale des services relevant du Ministère des Awqafs et des Affaires islamiques ainsi que les services concernés.

Nous faisons porter toute la responsabilité à l’Etat marocain, en ce qui concerne la sécurité physique d’Ahmed ASSID, et nous exigeons du procureur général de déclencher une poursuite judiciaire, contre toute personne, impliquée dans cette campagne d’incitation à la haine, et nous considérons que toutes les prêches des salafistes rentrent dans le cadre du terrorisme et incarnent une tentative de faire taire les voix libres qui tendent à construire une société démocratique et pluraliste.

بيان مساندة الأستاذ أحمد عصيد

   بعد الفتوى اللتي صدرت عن المجلس العلمي الأعلى بالمغرب بخصوص حد الردة و اللتي إعتبرت
سابقة من نوعها في هذا البلد اللذي كان في موعد مع تعديل دستوري سنة 2011.
هذا الدستور اللذي إعتبره واضعوه و المدافعون عنه بمثابة أرقى التجارب الدستورية في شمال إفريقيا فيما يتصل بمحاكاته للمرجعيات الدولية لحقوق الإنسان. اللتي تتمثل فيها حرية الرأي و المعتقد أسمى التجليات.

   و بالنظر إلى الإنعكاسات الخطيرة لهذه الفتوى على حقوق و حريات المغاربة افرادا و جماعات في شقها المتعلق بحرية المعتقد و الرأي و التفكير و الإبداع. فإننا نعبر عن قلقنا العميق و رفضنا المطلق لهذه الفتوى التكفيرية اللتي تفتح واسع الأبواب أمام وصاية حركات الأسلام السياسي و شيوخ السلفية الوهابية التكفيرية على المجتمع المغربي. ما يرسخ لثقافة التخلف و الجهل و الإستبداد على حساب مبادئ الديموقراطية و المواطنة و مجتمع الحقوق و الحريات.

  كما نعبر عن قلقنا البالغ بخصوص السلامة البدنية للمناضل الأمازيغي و الحقوقي السيد أحمد عصيد  المستهدف من قبل شيوخ التكفير وبعض أئمة مساجد الدولة و قيادات التوحيد و الإصلاح (الكتاني. النهاري. الفيزازي. يحيى المدغري. محمد بولوز)  اللتي تدعو بالواضح و المرموز لهدر دمه.

   و إذ نحذر الدولة المغربية من إنزلاق الأمور نحو ما لا تحمد عقباه بعد الإصطفاف العبثي و المفضوح  للسيد رئيس الحكومة إلى جانب شيوخ التكفير. و استغلال مساجد الشعب المغربي في حملة إهدار دم المناضل أحمد عصيد في مكناس و سلا و القنيطرة  في غياب تام و غير مبرر لمصالح وزارة الأوقاف و السلطات المعنية بالأمر.

  إننا نحمل السلطات المغربية كامل المسؤولية فيما يخص السلامة البدنية للسيد أحمد عصيد و نطالب النيابة العامة بتفعيل مبدأ المتابعة القانونية في حق كل من ثبت تورطه من قريب أو من بعيد في هذه الحملة التحريضية.

  كما نعتبر ان هذه الدعوات التكفيرية تندرج في إطار ترهيب و إسكات الأصوات الحرة التي تروم بناء مجتمع ديموقراطي حر و تعددي

Ondertekenaars

Zouhair Najjar Student, Nederland
Mohamed Benaissa Ambtenaar, Nederland
Said Essanousi Ondernemer, Nederland
Hamid Sekalle Designer en programmeur, Nederland
El Hossaine Boulachioukh Voorzitter Stichting Twiza Fonds, Nederland
Naoufal El Moutaoukil Manager, Groot-Brittannië
Mohamed Mohammadi Hardloper, Nederland
Joulad Abdessalami Docent, Nederland
Rachid Adam Teamleider, Nederland
Mohamed El khalfioui Activist, België
Numidia Hahour Student, Spanje
Siham Aghaddar Student, België
Ikram Chiddi Docent, Nederland
Fatin Ahdouchen, Student, Nederland
Abdennatij Benseddik Journalist, Nederland
Ahmed Asbaa Activist, Zweden
Mohamed Almarchouhi Chemical ingenieur, Nederland
Nabil Ahami IT Specialist, Nederland
Fati  Benkaddour Schrijver en docent,  Nederland
Nabil Boudchich ICT”er, Nederland
Selma Hergal Mensenrechtenactivist, Frankrijk
Marouan Ahalli Student, Belgie
Yousef Rachidi Amazighactivist, Spanje
Mark Kilian Journalist en vakbondslid, Nederland
Abdeslam Ouaouda Amazighactivist, Nederland
Naziha Bouylma Verpleegkundige, Nederland
Abdelouafi el Baroudi Ondernemer, Nederland
Yahya Gaier Toneelspeler en regisseur, Nederland
Numadus Boushah Amazighactivist, België
Asis Aynan Schrijver en docent, Nederland
Abdelhakim El Iraki Amazighactivist, Nederland
Housam-Din Ajouaou Amazighactivist, Nederland
Massin Barbouch Ondernemer, Nederland
Rachid Oufkir Student, Frankrijk
Said Khouttour Dichter en Amazighactivist, Nederland
Batlimus Mazigh Amazighactivist en Journalist, Belgie
Mohamed InAissa Muzikant, Frankrijk
Rachid Imhaoulen Journalist, Spanje
Najat Tarifect Docent, Nederland
Said El Haji Schrijver, Nederland
Mohamed Moukhtari Ambtenaar, Noorwegen
Mariam el Maslouhi, Publicist, Nederland
Yuba Zalen Bibliothecaris, Nederland
Rani el Kaddouri IT medewerker, Nederland
Mohamed Attouti Amazighactivist, Nederland

Actie World Wide Relief gestrand

Eerder besteedde Amazightimes aandacht aan het inzamelingsinitiatief van World Wide Relief (WWR)
Omdat we geïnteresseerd zijn in het verloop van de operatie en de bestemming van de hulp aan de Syrische bevolking, hebben wij ons onderzoek verder voortgezet.

Geweigerd bij de grenspost
De initiatiefnemers van WWR staan al een aantal dagen te wachten op de oversteek bij Cilvegozu, aan de Turks-Syrische grens. Na vergeefse pogingen mogen zij Syrië niet binnen

Behalve Turkse en Syrische staatsburgers laat de Turkse grenswacht niemand toe om de grens over te steken. Aanleiding tot de sluiting van de grenspost waren de bomaanslagen in het nabije Syrische Bab al-Hawa. De aan Al Qaida gelieerde ISIS wordt verantwoordelijk gesteld voor deze aanslagen
Omdat de situatie aan de overkant te gevaarlijk is, staan hulpkonvooien op Turks gebied dagenlang in de wacht.

WWR geeft op haar Facebookpagina dagelijks een update van de situatie aan de grens weer. De waarnemers proberen met hun video’s, doordrenkt van religieuze vocabulaire en zelfspot, verslag te doen van de situatie en hun aanhang aan te sporen om te blijven geven.

Documentaire in water gevallen
Documentairemaker Floor van der Meulen kondigde onlangs aan de humanitaire actie van WWR te gaan volgen in het kader van de hulpverlening van moslims aan Syrië In het bijzonder was zij geïnteresseerd in het persoonlijke verhaal van Mohamed bij de WWR-actie. Helaas hebben de initiatiefnemers van WWR uiteindelijk afgezien van verdere samenwerking. Nieuwe eisen, die WWR naderhand heeft gesteld, maakte verdere samenwerking onmogelijk. Volgens Floor van der Meulen veranderde het aanvankelijke enthousiasme in teleurstelling en sloeg het vertrouwen om in diepe wantrouwen. Echter, zij benadrukt wel dat het initiatief van WWR een interessant project is om te volgen. Dit aangezien WWR lokale Syriërs kan bereiken waar andere organisaties niet bij kunnen komen.